onsdag 16 juni 2010

Ramslöken blommar som bäst....




Nu blommar det som mest i RAMSLÖKSFÄLTEN. På några områden har vi enorma mängder med ramslök och just nu blommar det som mest. När blomman vissnar faller hela växten ihop och den är oanvändbar. Det är bäst att plocka bladen när de är späda (i mitten av maj)


Du gör en fantastisk Ramslökssoppa av bladen, på samma sätt som man gör nässelsoppa, Receptet får du här: Förväll ett knippe Ramslöksblad i 2 dl vatten ca 3 minuter mixa det hela och häll på 6 dl vatten och 1½buljongtärning (grönsaksbuljong). Koka försiktigt i 5 minuter, tillsätt 2 del grädde och 3 msk majsenamjöl utblandat i vatten, koka försiktigt tills det blivit en lite krämig konsistens på soppan ( eventuellt behövs mer majsenamjöl) . Smaklig måltid!


Vet du att:


-Ramslök heter Allium Ursinum på latin (Björnlök), -ett ramslöksblad väger 1 gram , -ett knippe är ung 50 blad. -Ramslökens blomma smakar som en blandning av nöt och lök ??!!. -Ramslöken trivs bäst i mullrik jord i fuktiga lundar. - följer med ekens utbredningsområde ungefär upp till Uppland, våra ramslöksfält borde vara ett av det nordligaste områdena i landet.

1 kommentar:

  1. Jag undrar exakt var ramslöken finns. Har varit ute och letat men inte hittat en enda. Jag har gått från den lilla halvön där man kan bada och längs stranden mot Kapellskär för att jag hade sett att den skulle finnas på en karta vid bokstaven D. Så småningom kom jag ut på en större väg och då gick jag tillbaka. I morgon har jag gett mig den på att jag ska hitta den. jag ska bara ta lite och göra pesto, som jag inte gjort tidigare. Det skulle vara så roligt.

    SvaraRadera